Ontwikkeling Sociaal Domein
Organisatie
ontwikkeling in het Sociaal Domein
De drie
zogeheten decentralisaties van zorg, werk en jeugdhulpverlening naar gemeenten.
Van transitie naar transformatie; het anders organisaren, zelfregie van de
client, eigen kracht en meer en betere samenwerking tussen professionals,
vrijwilligers en mantelzorgers.
Uitgangspunten welke in het algemeen door gemeenten divers worden ingevuld,
hebben nog niet altijd de beoogde en gewenste resultaten opgeleverd.
Verbinding, samenspel & samenwerking met de client, met het gezinssysteem
rond jeugdproblematiek en de ondersteuning van werkzoekenden. Voor gemeenten veel en vaak nieuwe thema’s
die anders denken en doen vragen. De huidige financierings tekorten bij gemeenten
in het sociaal domein en in het het bijzonder bij de uitvoering van de jeugdwet
helpen ook niet mee in de gewenste transformatie; verandering, vernieuwing en
cultuuromslag.
In het kort
de stelselwijzigingen op een rij:
Wet
maatschappelijke ondersteuning (Wmo);
Gemeenten moeten ervoor zorgen dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven
wonen en zijn verantwoordelijk voor de ondersteuning van mensen die niet op
eigen kracht zelfredzaam zijn. Het gaat bijvoorbeeld om: begeleiding en
dagbesteding, ondersteuning om de mantelzorger tijdelijk te ontlasten, een
plaats in een beschermde woonomgeving voor mensen met een psychische stoornis,
opvang in geval van huiselijk geweld en mensen die dakloos zijn.
Participatiewet;
De gemeente is er verantwoordelijk voor dat iedereen die kan werken aan de slag
gaat. En waar nodig ondersteund wordt.
De participatie wet is in de plaats gekomen van de Wet Werk en Bijstand, Wsw
(wet sociale werkvoorziening) en een groot deel van de Wajong.
Meedoen in de samenleving en bij voorkeur aan het werk bij een gewone werkgever;
overigens het is vanuit de participatiewet voor werkgevers ook een verplichting
om mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. Waar
nodig gecompenseerd met een loonkostensubsidie voor mensen die in een volledige
baan niet het minimumloon kunnen verdienen.
Jeugdwet;
De jeugdwet vervangt de Wet op de jeugdzorg, die tot 2015 geldig was, en de
verschillende andere onderdelen van de jeugdzorg die onder Zorgverzekeringswet
en de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten vielen. Ook de jeugdbescherming en
jeugdreclassering maken onderdeel uit van de wet.
Algemene uitganspunten van de jeugdwet:
- het probleemoplossend vermogen versterken van kinderen en jongeren, hun
ouders en sociale omgeving;
- de opvoedcapaciteiten bevorderen van de ouders en de sociale omgeving;
- preventie en vroegsignalering;
- het tijdig bieden van de juiste hulp op maat;
- effectieve en efficiente samenwerking van professionals (bijvoorbeeld
huisarts, onderwijs en gezinstrainer) rond gezinnen.
Wat kan
Zorgadviseurs.nl voor u als gemeente betekenen:
- activiteiten waarde analyse op processen, kwalitatief (gewenste inhoud) en
kwantitatief.
- scan op toevoegende waarde afspraken en overeenkomsten met samenwerkings- en
uitvoerings partners.
- leren van ‘good- & best practises’ in het sociaal domein. Ophalen
referenties.
- van ‘deken naar keten’; ontschotting van domeinen en nadrukkelijk inzetten op
samenspel & samenwerking in de
keten en bijvoorbeeld met domeinen van onderwijs en
justitie.
Waarde toevoegen waarbij eigen regie/kracht van de client, werkzoekende
centraal staat. Mogelijkheden en talenten aanboren op elk niveau. Uiteindelijk
het creeeren van een ‘win, win, win’ voor alle belanghebbende partijen waarbij
de omvang en de kosten van de verzorgingsstaat beperkt worden.
Uw
partners/consultants:
Rien Kooijman
Rik Melesie
Erik Möller